Při pronájmech bytů se často setkávám s požadavkem pronajímatele,aby nájemník nechoval v bytě žádné zvíře. Nejčastěji je tím myšlen pes nebo kočka. Nejde ani tak o to, že by dotyčný neměl rád zvířata. Pronajímatelé se spíše bojí poškození vybavení bytu, zvláště u bytů zařízených a po rekonstrukci. Obávají se i problémů se sousedy,které by mohlo obtěžovat štěkání psa nebo mají strach,aby pes neznečišťoval společné prostory v domě. Často je za tím bohužel i předchozí špatná zkušenost.
Nedávno mi jedna zájemkyně o pronájem bytu, kterou jsem odmítla z důvodu, že má psa, odepsala: " Občanský zákoník sice hovoří jinak, ale musím to respektovat." Neměla ale pravdu. Pojďme si situaci tedy vysvětlit.
Občanský zákoník v § 2258 říká, že: „Nájemce má právo chovat v bytě zvířata, nepůsobí-li chov pronajímateli nebo ostatním obyvatelům domu obtíže nepřiměřené poměrům v domě. Vyvolá-li chov zvířete potřebu zvýšených nákladů na údržbu společných částí domu, nahradí nájemce tyto náklady pronajímateli.“
Pokud tedy již v bytě bydlíte a zvíře si i bez souhlasu pronajímatele pořídíte, nemůže Vám jeho chov zakázat. I kdyby byl zákaz uvedený přímo v nájemní smlouvě, toto ustanovení by bylo neplatné. Nemohlo by to být ani důvodem pro výpověď, vyjma případů, kdy by prokazatelně zvíře způsobovalo škodu na vybavení bytu nebo obtěžovalo nepřiměřeně sousedy, ale ani v tomto případě by nebylo tak snadné smlouvu vypovědět.
Něco jiného je ale okamžik, kdy si pronajímatel vybírá nového nájemníka. Tomu svěřuje svůj majetek nemalé hodnoty a má právo si při výběru nastavit kritéria, která jsou pro něj důležitá. Proto zájemkyně neměla pravdu. Požadavek majitele byl oprávněný a občanskému zákoníku nijak neodporoval.
Chápu, že nájemníci,kteří chovají zvíře, nemají na trhu nájemního bydlení lehkou situaci. Rozhodně bych ale nedoporučila, aby zvíře před pronajímatelem zatajili nebo si ho pořídili bez jeho vědomí. Každá lež vyjde jednou na povrch a narušená důvěra se jen těžko obnovuje. Myslíte, že pronajímatel prodlouží nájemní smlouvu nájemníkovi, který mu vědomě lhal ?
Je lepší pochopit obavy pronajímatelů, za kterými často stojí špatné předchozí zkušenosti a ukázat jim, že se nemusí bát. Nejednou se mi stalo,že zájemci o pronájem posílali fotky svého pejska, aby pronajímatel viděl, o jaké plemeno se jedná nebo ho přivedli na prohlídku,aby ukázali, jak je vychovaný. Určitě je to lepší cesta, než lež.
Autor: Olga Jarošová
Za velmi důležitý považuji osobní přístup ke každému klientovi. Nemovitost není houska na krámě a neprodáváte ji každý den. Za každou nemovitostí je konkrétní lidský příběh. Někdy veselý, někdy i hodně smutný. Ze své dlouholeté praxe ale vím, že s úsměvem a s citlivým lidským přístupem se dají vyřešit i ty nejsložitější situace.