Nedávno jsem slyšela v jednom podcastu zajímavý názor, že realitní makléř je vlastně takový projektový manažer. Projektem je prodej nemovitosti. Nezdá se vám to tak ?
Tak si to vezměme hezky od začátku.
Na celém procesu prodeje nemovitosti se spolu se mnou podílí velká skupina spolupracovníků. Každý dodává svoji část práce. Moje úloha je všechno koordinovat. Jsem zodpovědná za konečný výsledek – úspěšný prodej.
Po podpisu smlouvy s prodávajícím přichází na řadu přípravná fáze. Ta může zahrnovat různé práce od vyklizení nemovitosti, oprav, malování, úklidu až po homestaging. Práce musím naplánovat tak, aby na sebe všechno správně navazovalo.
Mezi tím připravuji podklady a informace k nemovitosti. Někdy je to detektivní práce, zvláště u starších nemovitostí. Musím myslet také na splnění všech zákonných povinností prodávajícího. Zajistit průkaz energetické náročnosti. Objednat pasport domu, pokud majitel nemá žádnou dokumentaci. A když zákres domu v katastru neodpovídá skutečnému stavu, objednat nový geometrický plán a dohodnout se se stavebním a katastrálním úřadem, jak to dát do pořádku.
Pak přichází na řadu focení a natáčení. Už mám v hlavě připraveno, jak by měla prezentace vypadat. Na čem ji chci postavit, aby zaujala cílovou skupinu. S fotografem a kameramanem na místě řeším, které záběry by neměly chybět nebo dolaďujeme scénář videoprohlídky. Jen to počasí nám to někdy zkomplikuje, na to je i projektové řízení krátké.
Následně vyberu ty nejlepší záběry, které pak postprodukce ještě upravuje a stříhá se video. Já zatím připravuji texty inzerce, webové stránky bytu/domu a upoutávky na sociální sítě. Kromě marketingovým specialistů mi čím dál častěji pomáhá i umělá inteligence, třeba s psaním textů nebo titulkováním videí.
Když se spustí inzerce, začíná fáze prohlídek a jednání se zájemci. Organizace prohlídek je náročná disciplína, zvláště pokud prodávající v domě nebo bytě stále bydlí. Snažím se šetřit čas majitele i svůj a organizovat prohlídky s více zájemci po sobě. Skloubit časové možnost majitele, všech zájemců i mě dá ale někdy zabrat.
Posuňme se ale v čase dál. Máme vybraného zájemce a uzavíráme rezervační smlouvu. Připravuje se kupní smlouva a smlouva o advokátní úschově. Tady funguji jako prostředník mezi advokátní kanceláří, prodávajícím a kupujícím. Aby se do smlouvy zapracovaly všechny dohodnuté podmínky a aby byly vypořádány všechny dotazy a připomínky, které jednotlivé strany mají. Při financování hypotékou navíc komunikuji ještě s finančním poradcem nebo přímo s bankou. Třešničkou na dortu je pak zorganizování termínu podpisu - náročnost je přímo úměrná počtu lidí, kteří se musí sejít.
Následuje zaplacení kupní ceny do úschovy, podání smlouvy na katastr a vyplacení kupní ceny prodávajícímu. Tady opět úzce spolupracuji s advokátní kanceláří a průběžně informuji všechny účastníky, jaké právě děláme kroky a co bude následovat.
Při předání nemovitosti je opět potřeba pohlídat, aby se na nic nezapomnělo. Aby se předaly všechny součásti a příslušenství nemovitosti, a to ve stavu, v jakém bylo dohodnuto. Aby se zapsaly všechny stavy měřidel energií a aby došlo následně k přepisu u všech dodavatelů. Aby prodávající nezapomněl na odhlášení bydliště.
Tak co říkáte teď? Když se celý proces prodeje nemovitosti takto popíše, skutečně to lze k projektu velmi dobře přirovnat.
A aby byl projekt úspěšný, potřebuje zkušeného projektového manažera. Myslete na to, až budete prodávat vaši nemovitost. Ráda vám nabídnu mé zkušenosti, nabyté nepřetržitou praxí v oboru realit už od roku 2006. Neváhejte se na mě obrátit.
Autor: Olga Jarošová
Za velmi důležitý považuji osobní přístup ke každému klientovi. Nemovitost není houska na krámě a neprodáváte ji každý den. Za každou nemovitostí je konkrétní lidský příběh. Někdy veselý, někdy i hodně smutný. Ze své dlouholeté praxe ale vím, že s úsměvem a s citlivým lidským přístupem se dají vyřešit i ty nejsložitější situace.