Nemovitost je v katastru přepsána na kupujícího, prodávající obdržel peníze. To ale zdaleka není konec. Na co ještě nezapomenout ?
1. fyzické předání nemovitosti v termínu stanoveném kupní smlouvou. Vše důkladně zkontrolujte, nezapomeňte na žádnou součást nemovitosti ( např. u bytu na sklep). Zjištěné závady zapište do předávacího protokolu a rovnou se také v protokolu dohodněte na termínu jejich odstranění či na kompenzaci.Do protokolu rovněž zapište stavy všech měřidel dodávaných médií - voda, elektřina, plyn. U bytu nezapomeňte na měřáky tepla a také na to, že máte zvlášť měřáky na vodu teplou a studenou a že měřáků může být i více ( pro každou stupačku). Pokud se prodával byt, určitě změnu majitele bytu musíte nahlásit společenství vlastníků a případně správcovské firmě, která se o dům stará. Zřejmě budou chtít vidět doklad o nabytí vlastnictví ( list vlastnictví nebo kupní smlouvu) a doporučujeme také ofotit předávací protokol,aby bylo možno dle stavů měřidel rozpočítat v ročním vyúčtování spotřebu mezi prodávajícího a kupujícího.
2. přepis energií u jejich dodavatelů. Zde záleží na konkrétním dodavateli, většina má na svých internetových stránkách ke stažení příslušné formuláře a popis, jak správně postupovat. Někde je nutná osobní návštěva, někde lze přepis řešit korespondenčně, emailem nebo přímo v aplikaci. Ideální je připravit si formuláře na předání nemovitosti a vše vyplnit společně s předávacím protokolem,aby se prodávající s kupujícím nemuseli scházet několikrát. Jen je nutno upozornit, že někteří dodavatelé elektřiny a plynu nejsou tak pružní a přepis může trvat déle. Pokud chce současně kupující přejít k jinému dodavateli, připravte se na několikaměsíční maratón...
3. změna trvalého bydliště a nahlášení nové adresy. Pokud jste v nemovitosti měli trvalé bydliště, je třeba ho změnit a současně si nechat udělat nový občanský průkaz. Pokud podnikáte, i zde je potřeba změnu nahlásit, ale je dobré se na postup informovat,protože mnoho úřadů je už dnes propojených přes centrální evidenci a změny se provedou automaticky. Změnu ale zřejmě bude nutné oznámit Vaší bance, pojišťovně apod. Je taky dobré nechat si po nějakou dobu přeposílat veškerou korespondenci na novou adresu, o tuto službu lze požádat na poště. No a podobné kolečko čeká i kupujícího, pokud si do nemovitosti přehlašuje svoji trvalou adresu...
4. daň z nabytí nemovitosti byla v roce 2020 zrušena. Kupující ale nesmí zapomenout na daň z nemovitosti a do konce ledna následujícího roku musí podat daňové přiznání. Podává se jednorázově a finanční úřad potom vždy v květnu zašle poplatníkovi poštou složenku, platební údaje do emailu nebo přidá částku daně do SIPO ( podle toho, jaký způsob si poplatník zvolil ). Daň musí být uhrazena každý rok do 31.5.
Nemusíte se ale ničeho obávat. Provedu vás celým procesem prodeje až do konce a na všechny povinnosti vás upozorním, případně zařídím za vás, co bude třeba.
Chcete v klidu probrat všechny nutné kroky při prodeji vaší nemovitosti ? Zavolejte mi a můžeme se potkat třeba u dobré kávy
Autor: Olga Jarošová
Za velmi důležitý považuji osobní přístup ke každému klientovi. Nemovitost není houska na krámě a neprodáváte ji každý den. Za každou nemovitostí je konkrétní lidský příběh. Někdy veselý, někdy i hodně smutný. Ze své dlouholeté praxe ale vím, že s úsměvem a s citlivým lidským přístupem se dají vyřešit i ty nejsložitější situace.