Když pronajímáte nemovitost, je vhodné požadovat od nájemce nějakou zálohu. Té záloze se v praxi říká kauce. Právník vám sice do smlouvy napíše pojem jistota, protože se to tak nazývá v občanském zákoníku, ale je to to stejné. Já budu tedy používat slovo kauce, protože je to mezi lidmi známější.
Tak jsme si vyjasnili pojmy a teď je důležitější ujasnit si, na co ta kauce vlastně slouží a jak ji nastavit.
1. často slyším od pronajímatelů, že chtějí „ dva nájmy dopředu“. Kauce ale určitě není žádná platba něčeho dopředu a nájmu už vůbec ne. Kauce je vratná záloha. Tak jako když si třeba na dovolené půjčíte auto. V půjčovně zaplatíte půjčovné podle počtu dnů a vratnou zálohu. A když auto v pořádku vrátíte, zálohu vám vrátí zpět.
2. občanský zákoník přesně říká, jak vysoká kauce může být. Je to maximálně trojnásobek měsíčního nájemného. Pozor, jedná se o trojnásobek čistého nájemného, tedy bez záloh na služby a energie. Maximální možná kauce se většinou uplatňuje u luxusnějších nebo nadstandardně vybavených nemovitostí. U standardních bytů bývá kauce jeden až dva nájmy.
3. K čemu tedy ta kauce slouží? Když vám nájemce přestane platit nájem nebo nezaplatí nedoplatek na službách, strhnete si částku z kauce. Může sloužit i k pokrytí škod, které nájemce v bytě způsobil. Určitě si ale tyto možnosti sjednejte ve smlouvě, aby pak nedošlo ke sporům. Stejně tak si ve smlouvě stanovte, že když musíte část kauce použít, nájemce musí do stanovené doby kauci zase doplnit do původní částky.
4. Často slyším v praxi o dohodě, že nájemce nezaplatí nájem za poslední měsíc a tím se mu vlastně vrátí od pronajímatele kauce. Tenhle postup rozhodně nedoporučuji. Co když při předání bytu zjistíte, že vybavení bytu je poškozené a nájemce se nemá k nápravě? Z čeho opravy zaplatíte, když jste mu už kauci vlastně vrátili? Myslete také na případné nedoplatky, které mohou vzniknout po vyúčtování energií.
Pronajímáte nemovitost v Brně a okolí? Ráda vám pomohu najít solidní a prověřené nájemce. Neváhejte se na mě obrátit.
Autor: Olga Jarošová
Za velmi důležitý považuji osobní přístup ke každému klientovi. Nemovitost není houska na krámě a neprodáváte ji každý den. Za každou nemovitostí je konkrétní lidský příběh. Někdy veselý, někdy i hodně smutný. Ze své dlouholeté praxe ale vím, že s úsměvem a s citlivým lidským přístupem se dají vyřešit i ty nejsložitější situace.